Brood: De belegde boterham dichterbij, bij de Rabobank.

brood rabobank

Dichterbij

Leden van Rabobank Tilburg en omstreken ontvangen elk kwartaal het magazine Dichterbij. Het blad inspireert en geeft tips en informatie over algemene financiële zaken. Daarnaast komen producten, diensten en projecten van Rabobank..Tilburg en omstreken aan bod. Leden profiteren bovendien van aantrekkelijke aanbiedingen.

U kunt mij bereiken op xtien1@gmail.com

Details over de samenstelling van het brood zijn tot op zekere hoogte te verkrijgen bij mij. Ook de score op 13 punten duurzamer dan regulier brood zijn te overleggen, in bedekte termen. U kunt het brood bestellen, zelf afbakken, in grotere aantallen op termijn van 1 maand. T.z.t. hoop ik ook bakkers direct naar de eindconsument te bereiken.

————————————————————————————————————————————————-

WAAROM BROOD?

Ik ben Industrieel Ontwerper. De preproductie fase (premisse) voor het ontwerpproces vind ik belangrijk. Voor mij is brood het ultieme symbool van transitie. We zitten in een recessie qua geldstroom maar niet qua ideeënstroom. Ik hou van de Victoriaans denken. Zij waren allen uitvinders.

Ik geloof oprecht in gezond eten als basis voor je eigen lichaam en gezondheid (je duurste bezit). Ik heb zelf ook de ervaring dat als alles klem loopt eten en drinken de basis zijn van het leven**. Dit is de reden waarom fooddesign momenteel hip is. Het is een voorbode van de tijdsgeest die in het Westen altijd toehoort aan wat jongeren bezighoudt. De onneembare springplank naar een ‘goed leven, een goede baan’, gebaseerd op de consumptiemaatschappij zoals hij tot nu was, is misschien een uitdaging voor sommigen, maar balast en gezien als een kloof voor velen. (Het is maar de vraag of het je gaat lukken namelijk…Mensen bewegen graag weg van angst. Je mag er niet zijn wie je bent, maar moet verplicht deelnemen aan om ‘gezien te worden’ (te mogen bestaan) etc. In veel derde wereld landen is die cultuur juist nog gewoon en niet in transitie. Maar die positie van de (onvrije) mens wordt als minderwaardig gezien door veel Westerlingen). Ook de vraag of ons huidige systeem de mens uiteindelijk helemaal niets brengt (de ondergang van de aarde als leefbare planeet voor nageslacht) speelt enorm mee. Het brood wordt zo symbool van herbeginnen, de basis van leven, ludiek in een omgeving die alles lijkt te verkopen behalve de noodzakelijke basis, die onzichtbaar wordt.

Het werd langzaam een uitdaging het brood daadwerkelijk verder te verduurzamen en te vermarkten. In One World (met Marianne Minnesma op cover) wordt de vrouw die vanuit de industrie i.p.v. reformwinkels 70% soya in boerenkoolworst heeft gekregen beschreven. Liever verkoop ik quantiteit om het verschil te maken, en als ‘marketingweg’ (slow is hier te slow voor mij). Ik ben momenteel in overleg met geinteresseerden en sta open voor aanbiedingen. Ik wil het brood eerst als een voordeel aanbieden aan de Horeca op inkoop van een verantwoorde maaltijd. Om proteine te garanderen kan namelijk bespaard worden op vlees inkoop. Dit komt ecologie en eindconsument zo ook ten goede.

Heeft u vragen neem gerust contact met mij op: xtien1@gmail.com

*Het medium film (‘beeld’ waarin ik ook getrained ben voor communicatie) werd ‘uitgevonden’ in de Russische Revolutie. De experimenten van Eisenstein (grondlegger van montage en toegevoegde betekenis aan beeld ‘1+1=3’) zijn het fundament van onze A.V. beeldcultuur. Het ongeletterde Russische volk werd benadert met beeld, om ze mee te krijgen naar een revolutie voor een beter bestaan (net als muziek in ‘the great famine’ in America een decennia later).

Beeld van de mens met mond open + een beeld van een bord soep of boterham = de toeschouwer van de twee beelden denkt en voelt honger. Met deze wetenschap gingen de Revolutionairen aan de haal. Mensen Als Vence Packard (USA 1950) hebben hier later de basis gelegd voor  ‘Hoe maak je reclame om je winsten te verhogen”. Wij zijn altijd (omdat psychologie/gevoel verankerd zit in je lichaam) overgeleverde analphabeten aan wat beeld met ons doet. Alleen een grondige waakzaamheid, waarin kennis hebben van hoe het werkt vooraf gaat, kan ons behoeden voor manipulatie (reclame etc.).

**Ik woonde in R.I.M. 1998/1999. Dit is een springplank naar het Westen,  waar mensen letterlijk het leven laten naar een beter leven, en als je niet uitkijkt als bevoorrechte Westerse ook. Ik had daar ook de zorg over mijn kind. Het is de grootste eyeopener (transitie) die ik ooit heb meegemaakt. (Ik voelde me als Tina Turner in Mad MaxIII. Het “we don’t need another hero” wordt daar waarheid. Het is heel anders dan een (oppervlakkige) wereldreis. De caravannes, de hele wereld, komt langs terwijl je zelfs stilstaat en aanschouwt. St Exuperie schreef ‘Petit Prince’ n.a.v. zijn ervaring op die plek. Dus ‘mag’ ik als enige residentiele Nederlandse ooit volgens Bos kalis, er ook wel iets schrijven).

AL MIJN TEKSTEN ZIJN ‘UNDER CONSTRUCTION’. IK DEEL WAT IK ZELF MEEMAAK. IK BEN VAN DE GEEST EN NIET DE LETTER. BOVENDIEN BEN IK BEELDDENKER DAT MAAKT DAT IK MINDER TEKSTUEEL ONTWIKKELD BEN. IK LEES LETTERLIJK OVER SPELFOUTEN HEEN. VREEMDE TALEN LEREN IN AFRICA IS EEN VERADEMING. HET GAAT DAAR OM DE COMMUNICATIE NIET DE TECHNIEK ERVAN, ZODRA DIE OVERDREVEN WORDT. (DE TEST IS NATUURLIJK ALTIJD DE PARITEITSCONTROLE: IS HET OVERGEKOMEN WAAR DE COMMUNICATIE OP DOELT)

Niet alle teksten op mijn blog zijn door mij geschreven.Ik gebruik publicaties over mij (journalisten, filosofen, marketingmensen)

——————————————————————————————————————————————————————————————–

foto brood Rabobank

 

 

 

 

fotograaf noemen: Linn de Kort.

Tekst Dichterbij (krantje van de Rabobank):

Op dit brood hoeft geen beleg

Brood dat van zichzelf zo smaakvol is dat

er geen beleg op hoeft. Niet voor niets

noemt Christien Mathon uit Goirle haar

brood De Belegde Boterham. Waar ze

het laat proeven, gaan de handen op elkaar. “Als

dit brood toch eens op de markt komt…”

Christien in de weer met duurzaam brood. Dat

is wel wat anders dan 25 jaar geleden. Toen was

ze als industrieel ontwerper aan het werk in

Londen. Later verhuisde ze naar de filmbranche,

waar ze art director werd. “Toch zat het er altijd

wel een beetje in. Ik kom uit een ecologisch nest,

kreeg milieu en duurzaamheid met de paplepel

ingegoten. Bij ons thuis kwam geen vlees op

tafel. Ondanks hun Bourgondische levensstijl

waren mijn ouders ‘consuminderaars’ van het

eerste uur.”

Misschien volgt Christien niet letterlijk het

levenspad van haar ouders – ‘ik eet wel vlees,

zij het in beperkte mate’ – maar de weg van de

duurzaamheid is zij definitief ingeslagen. Ze

is actief in het platform De Schone Leij dat in

Goirle opkomt voor een duurzame samenleving.

Ze heeft haar ‘AndersAcademie’ opgericht. Een

online ontmoetingsplek vol actualiteiten, blogs

en wetenswaardigheden op het gebied van

duurzaamheid. Maar ze geeft wanneer organisaties

en bedrijven interesse hebben, ook lezingen

of advies. “Over anders eten, leven, produceren.

Kortom, over een andere, betere balans in het leven

en in de samenleving. We moeten terug naar

de kleinschaligheid en een wereld waar mensen

zich meer betrokken voelen.”

Tegenwoordig noemen ze Christien ook wel

fooddesigner. “Dat komt door mijn achtergrond

als ontwerper. Veel mensen zien mij als kunstenaar.

Prima, maar het gaat mij om de kunst van

het anders leven en eten.” Onlangs presenteerde

zij haar Belegde Boterham als een kunstwerk

aan studenten van de Design Academy. “Ze

aten het in één keer op. Mijn brood is op tal van

punten duurzamer dan dat van de gemiddelde

bakker. Mijn droom? Dat de voedselindustrie

mijn brood in productie neemt.”

Proteïnerijk

Het brood van Christien

Mathon is zeer proteïnerijk

en bevat geen zogeheten

broodverbeteraar en geen

onnatuurlijke toevoegingen.

Het bestaat grotendeels

uit lokale of regionale

ingrediënten, waardoor

bijvoorbeeld veel minder

transport nodig is. Ofwel

brood met een kleine

ecologische footprint. Het

brood hoeft niet honderd

procent biologisch te zijn

maar is op deze manier wel

natuurlijker bereid dan het

traditionele brood.

meer informatie

kijk ook op

http://www.ander sacademie .

wordpress.com

Advertentie

One thought on “Brood: De belegde boterham dichterbij, bij de Rabobank.

  1. Christien wat een leuk artikel en wat zie je er goed uit op de foto. Succes met alles en binnenkort kletsen we een keer bij.

    Groetjes,

    Mary

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Op 14 jun. 2013 om 20:52 heeft andersacademie het volgende geschreven:

    > >

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s